zondag 11 augustus 2013

Frambozenazijn




Met het laatste restje van de frambozenoogst heb ik frambozenazijn gemaakt. In Home Made Zomer vond ik dit recept. Je begint er mee om de frambozen twee weken in de azijn weg te zetten in je koelkast (of een andere koele en donkere plek). Af en toe even kijken, roeren en een paar frambozen tegen de rand van de kom duwen. De eerste keer dat ik keek, begon de azijn al mooi roze te kleuren en rook je de frambozen al door de azijn heen. Na twee weken was het een mooi evenwicht tussen de frambozen en de azijn. Daarna heb ik de azijn door een zeef in een steelpan gegoten en samen met 60 g witte basterdsuiker verwarmd. Toen de suiker helemaal was opgelost, via een trechter in de brandschone flesjes gegoten. Dop er op, etiketjes maken en af laten koelen. De azijn kun je gebruiken om een lekkere dressing mee te maken, bijvoorbeeld samen met notenolie.

Ingrediënten

250 g frambozen
500 ml witte wijnazijn
6o g witte basterdsuiker

brandschone fles of flesjes (goed heet afwassen, uitspoelen met kokend water en laten drogen in de oven of in de vaatwasser wassen)

De frambozen en de azijn in een kom doen, afdekken en twee weken laten trekken op een koele donkere plaats (ik heb de kom in de koelkast gezet). Af en toe een framboos tegen de rand duwen voor extra smaak, maar niet kapot drukken. Na twee weken de azijn door een zeef afgieten in een steelpan. Suiker er bij doen en verwarmen tot de suiker is opgelost. De azijn met behulp van een trechtertje in de fles gieten en de fles afsluiten.

2 opmerkingen:

  1. Leuk recept, die ga ik uit proberen.
    Hoe lang is de azijn houdbaar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Marleen,
      excuses voor de late reactie, maar de frambozenazijn is zeker een jaar houdbaar. Mijn eigen voorraad staat al langer als een jaar en is nog steeds goed. Door de suikers en het zuur van de azijn blijft het goed geconserveerd.

      Groetjes,
      Diana

      Verwijderen